8,4 / 10 187 beoordelingen op Springest
030-2308900 info.nl@inspearit.com

Hoe je Design Thinking kunt toepassen in tijden van crisis

Gratis webinar ‘Inzetten van Design Thinking in crisistijd’ - Gemist? Bekijk hier terug!

Corona.. Een woord dat we deze dagen helaas maar al te veel horen en een woord dat onze wereld (en werkelijk de hele wereld) op zijn kop heeft gezet. Waar het tot een week of 6 geleden nog geassocieerd werd met een zonnig biertje, is het nu een woord dat vooral synoniem staat voor isolatie, onzekerheid, social distancing, ziekte en zelfs overlijden. De impact is enorm, bedrijven komen voor grote uitdagingen te staan: de manier waarop diensten werden verleend en geld verdiend, bestaat voor veel organisaties momenteel niet meer.

Ook inspearit werd met deze problematiek geconfronteerd. Waar voorheen onze klaslokalen in Creative Valley in Utrecht waren gevuld met cursisten en er enthousiast werd samengewerkt in de lessen, kwamen voor het feit te staan dat wij geen trainingen meer konden geven zoals we gewend waren. Dus moesten we (heel) snel schakelen. Aangezien wij al ervaring en kennis in huis hebben van Design Thinking was het voor ons logisch om deze methode te gebruiken om deze uitdaging snel en creatief op te lossen


Het nut van reframing

Hoe zijn we dan te werk gegaan? Door te beginnen met de belangrijkste eerste stap: de uitdaging waar we mee te maken hebben gekregen te “reframen”. Het reframen van de uitdaging waar je mee te maken krijgt, is een hele effectieve manier om te vermijden dat je lange, zinloze discussies gaat voeren over wat de juist oplossingsrichting is. Door het gebruiken van de frase “How might we..” (hoe zouden wij…kunnen), ga je met het team op zoek naar de essentie van het probleem en bied je openingen voor nieuwe mogelijkheden. Onze Reframe vraag was: Hoe zouden wij onze cursisten training kunnen bieden die past bij een thuiswerksituatie? Dus in plaats van onszelf de vraag stellen hoe wij zoveel mogelijk trainingen door zouden kunnen laten gaan (dat zou een mooi resultaat zijn 😊) hebben wij de vraag “gereframed” vanuit het perspectief van de cursisten.

Toen we met het Academy Team deze vraag duidelijk hadden, had de brainstorm (Ideation) fase ook veel betere focus. Tijdens de brainstorm heeft het team verschillende ideeën bedacht, geselecteerd, geprioriteerd, doorontwikkeld, tot ze een aantal ideeën hadden die naar een volgende fase konden.

Prototyping met de cursist in ons achterhoofd

In de prototypingfase hebben we Mock-ups en testopstellingen gemaakt van verschillende oplossingsrichtingen, die nog steeds tot doel hadden het kunnen bieden van training aan onze cursisten die in een thuissituatie zitten.

Met de prototypes valideerden we of de aannames die wij tijdens de inspiratie en ideatiefase hadden gedaan klopten en pasten wij waar nodig ons “ontwerp” aan. Stapje bij stapje kwamen we zo tot een oplossing die we in de praktijk konden gebruiken.

Idee in uitvoering

Het resultaat is dat in de eerste week al meer dan 40 cursisten een training op afstand hebben gevolgd. Omdat wij belang hechten aan het continu verbeteren van onze dienstverlening, hebben wij ook na de eerste sessies de cursisten gebeld en wederom gevalideerd of de aannames die wij hadden gedaan in de ontwikkeling van deze oplossing klopten of niet. Dit heeft ons weer waardevolle informatie gegeven waardoor wij onze dienstverlening hebben kunnen optimaliseren!

Alles bij elkaar klinkt dit als een lang en uitgebreid proces, maar in werkelijkheid heeft dit in totaal niet meer dan 3-4 dagen gekost! Dit is allereerst de verdienste van het team, dat keihard heeft gewerkt om alles te organiseren maar ook van het gebruik van een structuur als Design Thinking als gereedschap om je probleem te Reframen, Brainstormen, Prototypen en Testen is dan handig.

Voor mij is dit het levende bewijs dat het inzetten van Design Thinking om in een situatie van chaos kan helpen! Het biedt een gestructureerd proces om te komen tot creatieve oplossingen, die specifiek gericht zijn op de behoeften van de klanten en gebruikers Het divergeren (de “ja, en…”) binnen de verschillende fasen geeft ruimte voor ideeën terwijl het convergeren (de “ja, maar…”) juist focus en prioriteit helpt te geven.

Gratis webinar ‘Inzetten van Design Thinking in crisistijd’

Herken je je in deze situatie en zoek je ook houvast om een nieuwe manier van werken en vooral denken te vinden in deze tijden?  Tijdens deze webinar zal hij meer vertellen over verschillende fasen van het Design Thinking proces, tot en met het daadwerkelijk tot stand brengen van een eerste “releasable” product in de vorm van een Minimum Viable Product op basis waarvan feedback uit de markt kan worden verzameld. Dus hoe zorg jij er nou voor dat je jouw product of dienst kan ombuigen naar een aanbod om in crisistijd in te zetten. Of zelfs te komen tot totaal nieuwe business modellen of productaanbod.

Wil je liever persoonlijke coaching om hierbij te helpen? In vier uur kan Bob je de juiste handvatten bieden om aan de slag te gaan met je uitdaging. Ook bieden we een training aan van vier uur waarin Bob wat dieper op de theorie ingaat en daarnaast ingebrachte cases van cursisten in de groep behandelt. Op deze manier kun je direct aan de slag. 

Ben je hierin geïnteresseerd? 

Neem contact op met Bob Ickenroth.

De Gratis webinar Gemist? Kijk hier!

DEEL DIT ARTIKEL
VOLG ONZE BLOGS

Gerelateerde blog artikelen

  • cibit academy werkt samen met Hogeschool Utrecht

    Begin vorig jaar werd cibit academy benaderd door de programmadirecteur Master of Informatics and Business IT & Management van de Hogeschool Utrecht of wij een module wilden maken en verzorgen rondom digitale transformatie en innovatie. 

    Lees verder
  • Agile training en coaching in Mexico

    Onze collega Bob Ickenroth is net terug van Mexico. En nee, het was geen vakantiereis. 

    Lees verder
  • Customer Journey; waarheen, waarvoor..?

    Op 13 juli en 23 augustus organiseert cibit academy Summer Specials met diverse thema's. Tijdens de workshop customer journey kijken we naar het nu en de toepasbaarheid hiervan. In deze blog neemt Bob je mee op reis door een customer journey.

    Lees verder

Cookies op de website van Inspearit

Wij plaatsen functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten en cookies van derden voor het weergeven van emdeded media (YouTube en GoogleMaps) Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren:

Meer informatie