8,4 / 10 201 beoordelingen op Springest
030-2308900 info.nl@inspearit.com

Webinar: Continu (starten met) verbeteren

Veel medewerkers ervaren binnen een organisatie de noodzaak om te verbeteren. De verbetering kan gaan om een kleine optimalisatie in je eigen werk, en kan ook veel groter en omvangrijker zijn met impact op veel collega’s en organisatieonderdelen. 

Bij verbeteringen is er vaak een soort tegenstelling: wanneer ik als medewerker een terugkomend probleem structureel oplos, ben ik dan nog steeds even belangrijk voor mijn organisatie? Is de noodzaak tot verbeteren gedreven doordat ik niet goed genoeg ben in mijn werk of ligt het aan de context? Verlies ik niet veel vrijheid in mijn werk als we gezamenlijk afspreken om het op een bepaalde (betere?) manier te doen?

Veel leidinggevenden en managers herkennen ook de noodzaak van verbeteren, omdat de prestaties van de organisatie altijd ruimte voor verbetering hebben of doordat er veel voorstellen voor verbeteringen door medewerkers worden aangedragen. 

Die verbeteringen beslaan nieuwe tools, nieuwe processen, nieuwe standaarden, nieuwe templates, nieuwe trainingen, aanpassingen van bestaande oplossingen, etc. De uitdaging is om te kiezen welke verbetering eerst moet worden doorgevoerd en ook hoe die verbetering er dan precies uit moet zien.

Agile onderzoek

De afgelopen maanden hebben we bij diverse organisaties in plaats van een traditioneel assessment een Agile onderzoek uitgevoerd met een multidisciplinair team en een cyclische aanpak. Geen interviews waarin consultants vragen stellen, kritisch kijken naar de werkwijze en vervolgens adviezen geven. Onze Agile aanpak is samen met de klant, samen begrijpen en samen verbeteren.

Het team met leden van de klant en inspearit start met een korte voorbereidingsfase om mogelijke oorzaken van ongewenste uitloop van programma’s op een rij te krijgen, de backlog. Daarna wordt in onderzoeksprints telkens de hoogst geprioriteerde oorzaak gezamenlijk onderzocht en onderbouwd met (tegen)voorbeelden en bewijs. 

Elke sprint bestaat uit een ‘problem’ workshop met als uitkomst een aantal hoofdoorzaken en een ‘solving’ workshop met verbeteradviezen als uitkomst. In de review meeting wordt elk increment van het adviesrapport besproken en feedback daarop ontvangen.

Concrete verbetering bij een digitale transformatie

Een digitale transformatie vraagt veel van een organisatie. De grotere en belangrijkere rol van software en data in een bedrijf vraagt erom, maar hoe zijn de medewerkers daarbij betrokken? 

Onze andere aanpak bracht een grotere betrokkenheid en motivatie. De kort cyclische werkwijze zorgde voor een duidelijk ritme waarin we gezamenlijk een aantal concrete verbeteringen en een implementatie-aanpak zijn overeengekomen, naast een rapport met herkenbare en geaccepteerde aanbevelingen. Dus in plaats van de starten met verbeteren, richten wij ons op het implementeren van succesvolle, gedragen verbeteringen. 

Meer weten?

In het webinar ‘Continu (starten met) verbeteren?’ gaat Dick van der Sar in op de lessen die hij geleerd heeft in het verbeteren van IT-organisaties. Daarnaast gaat hij in op hoe het starten met verbeteringen kan uitmonden in het meten van de positieve effecten van verbeteringen. Ben je nieuwsgierig geworden? Schrijf je nu in.




DEEL DIT ARTIKEL
VOLG ONZE BLOGS

Gerelateerde blog artikelen

  • Webinar Portfolio management - welk portfolio manage je?

    Wij vinden dat een organisatie in een digitale wereld geen Agile projecten maar een Agile werkwijze zonder projecten nodig heeft. Een continue flow met een toegespitste organisatie, bestaande uit groepen van Agile teams.

    Lees verder
  • Agile vs. Contract: gaat het samen?

    Een Agile manier van werken en contractafspraken met opdrachtnemers geven vaak aanleiding tot hoogoplopende discussies. 

    Lees verder
  • White paper - Datagedreven organisaties

    Alle organisaties werken met data. Sinds er computers zijn wordt er data digitaal opgeslagen, verwerkt en gebruikt. Door de digitale beschikbaarheid van data en de toepassing van statistiek en algoritmes kunnen organisaties betere inzichten krijgen en betere beslissingen nemen. Wat verschillen datagedreven organisaties van organisaties die data hebben?

    Lees verder
  • White paper - Organisatieverbetering: van uitdagingen tot meetbare effecten

    Een digitale transformatie is meer dan het overgaan op agile werkwijzen en het digitaliseren van systemen, processen en procedures. Het vraagt vooral om een andere manier van denken en handelen, een cultuurverandering en een andere houding en gedrag van de medewerkers. 

    Lees verder
  • White paper - Rol van de architect in een digitale transformatie

    De toenemende digitalisering en de veranderingen in werkwijze hebben impact op de rol van de architect. In dit white paper wordt eerst kort ingegaan op de nieuwe werkwijze, vervolgens op de veranderingen in de rol en daarna op organisatorische veranderingen die ook impact hebben. 

    Lees verder

Cookies op de website van Cibit

Wij plaatsen functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies
waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten en cookies van derden voor het weergeven van emdeded
media (YouTube en GoogleMaps) Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren:

Meer informatie