Verstuur
Opleiding Business Analyse in de Praktijk

Opleiding Business Analyse in de Praktijk

Met deze driedaagse opleiding leer je de basisvaardigheden van een business analist en de samenhang tussen de aspecten waar dit vakgebied uit bestaat. Je leert niet alleen de theorie, maar juist ook hoe je deze theorie zelf in je eigen organisatie direct kunt toepassen.

De opleiding kent een logische, stapsgewijze opbouw waarin je de opgedane kennis met je mede-cursisten in workshops leert toepassen. Naast de ‘harde’ aspecten van het vak wordt er ook uitgebreid stilgestaan bij de benodigde soft skills en technieken die hierbij gebruikt kunnen worden.

In deze opleiding business analyse in de praktijk leer je:

  • hoe je stakeholders en hun belangen kunt identificeren en prioriteren;
  • hoe je visualisatietechnieken effectief inzet om de stakeholders te adresseren;
  • hoe je ontwerpen kunt opstellen door (her)gebruik te maken van heuristieken en patronen;
  • hoe je effectiever kunt opereren als leider en welke technieken je hierbij kunt gebruiken;

Doelgroep

Deze opleiding richt zich op business analisten en informatie analisten die praktische kennis en vaardigheden willen ontwikkelen op het gebied van business analyse. De stof wordt behandeld op HBO+ niveau. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Certificaat

Na afloop van de training ontvang je een certificaat van deelname.

Waarom deze opleiding

  • De theorie wordt aangevuld met de praktijkervaringen van de docent en de mede-cursisten;
  • Je leert de theorie door deze in workshops, met elkaar, toe te passen en hierop te reflecteren;
  • Binnen de leerdoelen is er ruimte om op specifieke onderwerpen en vragen van de groep in te gaan;

De opleiding is niet gebonden aan één specifieke methode of raamwerk, maar belicht het vakgebied juist vanuit meerdere invalshoeken.

  • Programma

    Dag 1: Introductie, stakeholders en requirements

    Deze dag legt de basis voor de training. Wat is business analyse en waarom is het belangrijk? Wat zijn de competenties van een business analist? En hoe ziet een business analyse proces eruit? Vervolgens onderzoeken we wie de stakeholders zijn, wat hun belangen zijn en hoe je hieruit de requirements kan afleiden. En hoe manage je deze requirements, zeker als het over conflicterende belangen gaat?

    Dag 2: Ontwerpen en communiceren

    Papieren ontwerpen en ana\lyses werken niet. Hoe communiceer je nu effectief met je verschillende stakeholders; hoe kies je die benadering waarmee je de stakeholder echt berijkt? Wanneer kies je voor modelleringstalen zoals UML of BMP en wanneer is een BMC, een goed verhaal of een use case een goede dan wel de beste keuze?

    Ook leer je hoe je iteratief naar de ‘beste’ oplossing kan toewerken en tot welk detailniveau je moet gaan. Hoe kun je hiervoor bestaande kennis en ervaring hergebruiken: modelleren, heuristieken, stijlen, patronen en antipatronen.

    Dag 3: Technisch leiderschap en het gereedschap van de Business Analist

    Op deze dag kijken we naar de vaardigheden die een effectieve business analist als leider nodig heeft. Zaken als beïnvloeden, leiderschap zonder formele positie, advies geven, effectief presenteren en visievorming komen aan bod in theorie en met praktische oefeningen. 

    • Nog geen data bekend.
  • De kosten van deze opleiding bedragen:

    € 1.875,00

ADVIES NODIG?

Laat je nummer achter, wij bellen je!
Of bel ons op 030 - 230 89 00

DEEL DEZE OPLEIDING

Ontdek je leerpad
Selecteer eerst een waarde