De meeste organisaties gebruiken IT-systemen om hun werkzaamheden te ondersteunen, te automatiseren en hun klanten of burgers digitale dienstverlening aan te bieden. Het laatste, waarbij klanten, partner of burgers zelf data vastleggen, aanpassen of gebruiken, komt steeds meer voor dan alleen ter ondersteuning van medewerkers van de eigen organisatie.
De Marketing afdeling vormt zich een beeld van de markt en doelgroepen door data vast te leggen, de Verkoop afdeling legt de status van de mogelijke verkoopkansen vast en de afdeling Levering houdt bij welke orders en leveringen er zijn geweest.
Dat IT-systemen data digitaal vastleggen, gebruiken en inzichtelijk maken is zoals gezegd weinig nieuws. Door de toenemende digitalisering wordt er meer data vastgelegd dan ooit. Tegelijkertijd is, door de digitalisering, het besef steeds groter geworden dat data een grote waarde voor de organisatie vormt. Met data kunnen we meer (statische) analyses doen en zelfs voorspellingen.
Door verschillende dataverzamelingen met elkaar te verbinden en overzichtelijk te presenteren en/of te zoeken naar patronen kan een organisatie betere inzichten krijgen. Inzichten die vroeger, bij samenwerking tussen mensen, niet op grote schaal mogelijk waren. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om werkwijzen te verbeteren of om betere producten en diensten te ontwikkelen omdat beter begrepen wordt wat klanten en/of burgers willen. De inzichten leiden dus tot betere besluitvorming voor zowel verbeteringen binnen de organisatie als betere dienstverlening naar buiten toe.
In dit white paper wordt eerst ingegaan op het proces om data om te zetten in nieuwe inzichten, daarna worden de uitdagingen waar organisaties voor staan kort beschreven gevolgd door twee oplossingen. Vervolgens wordt de organisatiekant toegelicht en de relatie naar de Agile manier van werken en de transformatie en tot slot wordt een korte samenvatting gegeven over datagedreven organisaties.