Elke organisatie heeft te maken met digitalisering: digitalisering omdat klanten of burgers dit vragen, digitalisering omdat (keten)partners dit vragen, digitalisering om nieuwe (verbeter of innovatie) kansen te kunnen grijpen of nieuwe wet- en regelgeving te implementeren.
Kenmerkend aan digitalisering van producten en diensten is de gewenste snelheid van veranderingen en optimalisaties van de digitalisering en het complexe ICT-landschap dat hiervoor aangepast moet worden. Met ‘digitalisering’ worden de veranderingen bedoeld in de maatschappij en de economie als gevolg van de invloed van informatie- en communicatietechnologie (‘ICT’). Het hier gebruikte begrip ‘digitalisering’ is dus veel breder dan de toepassing van de ICT.
De toenemende digitalisering heeft impact op de organisatie, processen, rollen en de toepassing van ICT. De afgelopen decennia heeft de ICT-sector geleerd op welke wijze de technologie het beste toegepast kan worden. In eerste instantie werd er duidelijk gekeken naar engineering van fysieke producten (fabricageprocessen), maar het werd al snel duidelijk dat softwareproducten en fysieke producten andere karakteristieken hebben en dus ook verschillend zijn in de wijze waarop deze gerealiseerd worden.
De toenemende digitalisering en de veranderingen in werkwijze hebben impact op de rol van de architect. In dit white paper wordt eerst kort ingegaan op de nieuwe werkwijze, vervolgens op de veranderingen in de rol en daarna op organisatorische veranderingen die ook impact hebben.
Download het white paper en lees verder.