Organisaties zoeken altijd naar manieren waarop ze beter kunnen presteren en aan verwachtingen kunnen voldoen. Of deze zelfs te overtreffen. Om te optimaliseren hoeven veel organisaties vaak niet veel te doen: het komt er vaak op neer om ruimte te geven aan hoogopgeleide medewerkers en teams om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Vanuit een intrinsieke motivatie verbeteren medewerkers en teams hun manier van werken door het oplossen van knelpunten en inzetten van inventieve nieuwe oplossingen die hun werk beter of sneller maakt.
Daar waar medewerkers of teams tegen hun grenzen aanlopen, wordt het management betrokken om tot een verbetering te komen. Zolang die verbetering binnen de bestaande structuur en cultuur past hebben de meeste managers voldoende mogelijkheden om deze door te voeren: een optimalisatie te bedenken en te implementeren. Toch zijn er veel medewerkers en teams binnen een organisatie die hogere verwachtingen hebben van verbeteringen dan feitelijk wordt waargemaakt.
Het verschil tussen ambitie en verwachting enerzijds en praktijk anderzijds wordt groter als de verbeteringen een structuur en/of cultuurveranderingen vereisen. De wens en noodzaak voor verbeteren is voor veel organisaties duidelijk. De weg naar succesvolle verbeteringen in de dagelijkse manier van werken kent echter een groot aantal uitdagingen.
Download het white paper en lees verder.