Onze consultants helpen organisaties die meer agile willen werken. Natuurlijk is dat niet omdat men per se agile wil zijn, of denkt mee te moeten doen met deze trend die langzaamaan gemeengoed aan het worden is. Klanten waaraan we vragen waarom ze agile willen zijn geven gelukkig in de regel een reden op die te maken heeft met business value. “We willen meer business value genereren” of “we willen wendbaarder zijn”. Maar wat zeggen ze dan eigenlijk?
Doorvragen leert dat achter deze uitspraken een behoefte ligt aan het tijdig en kwalitatief goed kunnen innoveren. En dat niet voor een keer, maar doorlopend. Continu aanpassen op wat de klanten nodig hebben, op wat de eigen organisatie nodig heeft en op wat er mogelijk is met behulp van de immer sneller ontwikkelende techniek. De organisatie zou in een staat van continuous transformation moeten zijn, waardoor de focus niet meer op het veranderen ligt maar op de innovatie. Deze continuous transformation ligt in een krachtenveld van business innovatie, proces innovatie en technologische innovatie (zie afbeelding).
Doorlopend innoveren
De business innovatie gaat om elke verandering die vanuit het belang van de organisatie gewenst is en voldoende prioriteit krijgt om gerealiseerd te worden. In spreektaal: wat belangrijk en nodig is. Het gaat niet enkel om briljante nieuwe doorbraken (hoewel die ook heel fijn zijn). Het gaat om welke verandering dan ook. Een aanpassing vanuit de customer journey waarvoor het platform moet worden aangepast. Een nieuw product dat met de bestaande middelen ondersteund moet worden. Een verbetering waar klanten erg gelukkig van worden.
De technologische innovatie biedt hulpmiddelen en technieken om de business innovatie te realiseren. Nieuwe analytical tools, apps of gadgets om klanten te binden. Verbetering in hard- en software die nieuwe manieren van werken mogelijk maken en bijvoorbeeld klantencontact digitaal en persoonlijker maakt. Door zowel disruptive, als meer traditionele technologie op een slimme manier te gebruiken.
De proces innovatie tot slot zorgt ervoor dat de continuous transformation soepel verloopt en verwordt tot een zelflerend en evoluerend proces. Belangrijkste thema hierin is agile werken. Scrum, opschalen van agile met SAFe, LeSS of andere methodieken en vooral het bereiken van een agile mindset waarbij verantwoordelijkheden daar liggen waar de meeste kennis en kunde is en waarbij kort-cyclisch en kwalitatief hoogwaardig gewerkt wordt met ruimte voor experimenten.
Agility als constante factor
Als we organisaties helpen bij hun agile transformatie. Dan doen we dat altijd vanuit de voor onze klant relevante context. Door zowel management als teams te coachen in organisaties die opschalen met agile werken. De constante factor voor het transformatievermogen ligt in het proces: agility is de grote motor voor continuous transformation. Je kunt briljante ideeën (business innovatie) en hulpmiddelen (technologische innovatie) hebben. Helaas zal dit tot niks leiden als je niet in staat bent om er ook daadwerkelijk wat mee te doen. En als je proces sterk genoeg is dan gaat daar een stimulerende werking van uit voor business innovatie en technologische innovatie. Want het blijft een krachtenveld waarbij alle drie de aspecten van belang zijn. Anders kom je als organisatie niet tot een staat van continuous transformation. Daarom zijn we ook actief met digital transformation, waarbij we meer vanuit de business innovatie helpen met zaken als design thinking, in kaart brengen van de customer journey en digital awareness en –maturity.
Vanuit inspearit voeren wij de slogan “enabling your transformation” niet voor niets. Wij streven er naar om onze klanten in staat te stellen zelf hun transformatie vorm te geven en als continuous transformation gaande te houden. Wil je meer weten over continuous transformation? Neem dan contact op met ons en lees de volgende blogs in deze serie (ja, het wordt een serie want er is heel veel te vertellen hierover).