Business Intelligence staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Welke expertise is essentieel om er effectief mee aan de slag te gaan? Edward Blom vertelt hoe je Business Intelligence verder brengt.
"Door ontwikkelingen zoals de opmars van smart cities, data labs en intensieve ketensamenwerking zijn organisaties steeds meer bezig met allerlei veranderingen waarin data centraal staan. Informatie is nu eenmaal de vierde productiefactor geworden. Organisaties staan daarmee steeds vaker voor de uitdaging om de regie op datastromen te krijgen en te houden", zegt Edward Blom, Business Intelligence expert en docent bij cibit academy. Blom houdt zich als trainer en consultant bezig met intelligence, data en organisatie-ontwikkeling, en was eerder werkzaam bij onder andere NedTrain, de Nationale Politie, DHL Benelux, Rijkswaterstaat, Shell en Unilever.
"De belangstelling voor Business Intelligence neemt de laatste jaren enorm toe: steeds meer organisaties willen grip krijgen op informatie, processen en systemen om data-gedreven te gaan werken", signaleert Blom, die in zijn trainingen bij cibit academy over Business Intelligence professionals met uiteenlopende achtergronden tegenkomt - van marketeers en radiologen tot politie-agenten en gemeente-ambtenaren. "Informatie is de basis om tot nieuwe inzichten te komen, omdat je daarmee een interpretatie geeft aan data. Intelligence gaat nog een stap verder: de inzichten worden dan gebruikt om daadwerkelijk tot acties, conclusies en resultaten te komen."
Als ervaren consultant en architect, en docent van onder meer het professionaliseringstraject Certified Business Intelligence Professional en de training Data driven leadership, ziet Blom een groeiende awareness dat het vakgebied van Business Intelligence om veel meer gaat dan ICT. "Natuurlijk komt er bij de inzet van data altijd een stuk techniek kijken. Maar minstens zo belangrijk zijn aspecten zoals de analyse van informatie, de duiding van modelleringen en het vermogen om verandering en verbinding te organiseren tussen mensen. Je kunt bijna stellen dat Business Intelligence meer een kwestie van organisatiecultuur is dan van technologie."
Data zijn taal
Op welke manier brengt Business Intelligence organisaties nu echt verder? "Het is belangrijk om te beseffen dat data in feite een soort taal zijn, het gaat over communicatie dwars door systemen heen", vertelt Blom. "Data moeten eerst worden ontsloten, zodat je ze kunt gebruiken. Vervolgens gaat het erom dat data een communicatiemiddel zijn waarmee organisaties verbindingen kunnen leggen tussen mensen en teams. Business Intelligence is in feite een factor die verandering in organisaties in gang zet."
"De Business Intelligence professional van nu en straks is niet simpelweg de bouwer van een rapportage of een dashboard, maar een professional die de verbanden tussen data inzichtelijk en toepasbaar maakt voor de andere collega's bij de business", voegt Blom toe. "Business Intelligence experts weten dat je met data specifieke vragen kunt beantwoorden, maar dat er vervolgens ook weer nieuwe vragen ontstaan. Want de wereld verandert - in steeds hoger tempo en met een steeds grotere complexiteit tot gevolg. De klassieke Business Intelligence die data vastlegt in bedrijfsmodellen wordt daarom in toenemende mate vervangen door een vak waarin professionals omgaan met alsmaar veranderende data, vragen en dashboards. Het draait meer en meer om zaken zoals Maintenance Intelligence, Marketing Intelligence en HR Analytics. Dit vraagt om data driven leadership, waarmee organisaties stappen zetten om datagedreven te werken."
Van vraagarticulatie tot feedbackloop
Een van de uitdagingen waar Business Intelligence professionals nu voor staan, is wat Blom de vraagarticulatie noemt. "Een manager vraagt informatie om bijvoorbeeld de afdelingen in control te brengen. De vraag is dan: hoe kan je de concrete informatiebehoefte vertalen in een vraag waarmee je de systemen kunt raadplegen? Dat vereist kennis over samenwerking, communicatie, veranderkunde en bedrijfskunde. Wat wil je weten, waarom, voor wie en wat ga je doen als het dashboard klaar is? Aan een dashboard met alleen maar groene lichtjes heb je niets."
Business Intelligence professionals moeten daarom in staat zijn om te communiceren en samen te werken met verschillende disciplines en afdelingen, vult Blom aan. "Je moet allereerst de opdrachtgever kunnen uitvragen om te ontdekken voor welk doel de informatie wordt gebruikt. Dat betekent ook dat je je moet kunnen inleven in de opdrachtgever. Daarnaast moet je in staat zijn om met echte techneuten in gesprek te gaan om de benodigde data uit de bronsystemen te halen."
Blom benadrukt ook het belang van een goede feedbackloop. "Luisteren, samenvatten en doorvragen is een geëigende methode voor effectieve communicatie. Dat geldt voor de communicatie tussen mensen onderling, maar ook tussen mensen en machines. Mensen registeren informatie in systemen, die andere mensen vervolgens weer willen benutten. Business Intelligence faciliteert een effectieve feedbackloop door sturing op bruikbare data mogelijk te maken."
Big data is hot
Recent heeft cibit academy het nieuwe professionaliseringstraject Certified Business Intelligence Professional (CBIP) ontwikkeld, dat bestaat uit zes afzonderlijk te volgen modules. Aan bod komen onder meer de fundamentals en de verdieping van Business Analytics & Intelligence, data management en data warehousing modelling. Daarnaast is er een module met de speciale voorbereiding op de CBIP-examens en een eendaagse training over big data.
Big data is hot, merkt Blom in zijn werk bij opdrachtgevers en tijdens de trainingen die hij geeft. Volgens het toonaangevende onderzoeks- en adviesbureau Gartner behoort zeker 80 procent van de informatie waarmee organisaties tegenwoordig te maken krijgen tot big data: grote hoeveelheden vaak ongestructureerde data. "Overheden en ondernemingen benutten de kracht van big data om tot betere inzichten en resultaten te komen. Maar er zijn nog veel vragen en onduidelijkheden. Wat is het verschil tussen masterdata en metadata, en wat betekent datakwaliteit in deze context? Wat heeft de big data trend te maken met Business Intelligence, data science en data management?"
Blom neemt deelnemers aan de opleidingen en trainingen eerst mee in de definities van verschillende begrippen die in de wereld van Business Intelligence en Business Analytics de ronde doen. "Vervolgens komen de processen en resultaten in beeld. Hoe werk je samen binnen organisaties, en hoe kom je tot de juiste resultaten vanuit de missie, visie, strategie en plannen van het management? Als je dat allemaal helder hebt, kan je de vervolgstappen bepalen. Welk tijdspad ligt voor de hand en welke milestones zijn daarin te benoemen? Hoe verhoudt zich dit tot sturingsvragen en de inzet van Data Warehousing?"
Keurmerk voor Business Intelligence
Het professionaliseringstraject Certified Business Intelligence Professional (CBIP) van cibit academy is bedoeld voor alle professionals die zich bezighouden met Business Intelligence en/of Data Warehousing, of die daarmee een vliegende start willen maken. Met twee of meer jaar werkervaring in IT, Business Intelligence of Data Warehousing kunnen deelnemers hun expertise aantoonbaar uitbreiden en verdiepen. Dat kan via afzonderlijke modules van een of twee dagen, maar ook door het volledige traject te doorlopen ter voorbereiding op de officiële CBIP-examens.
De CBIP-titel is een initiatief van TDWI, het internationale kennis- en expertise-instituut op het gebied van Business Intelligence en Data Warehousing. Voor steeds meer organisaties is het van belang dat medewerkers en ingehuurde professionals beschikken over officieel erkende certificeringen. CBIP behoort tot de internationaal erkende kwaliteitskeurmerken voor Business Intelligence en Data Warehouse professionals. Blom vat samen: "Met de CBIP-titel laten Business Intelligence professionals zien dat ze tot de top in het vakgebied behoren en klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst."
Als Business Intelligence professional of Data Warehousing specialist voorbereid zijn op de kansen en uitdagingen van de toekomst? Volg het complete vijftiendaagse professionaliseringstraject tot Certified Business Intelligence Professional, of kies voor een van de zes afzonderlijke modules, bijvoorbeeld over Business Intelligence, data management of big data.