Wat is een ‘Value stream’?
Een value stream vertegenwoordigd een business product of business proces dat herkenbaar is voor de eindklant en waarde levert aan het bedrijf. Het is een zogenaamde ‘concept to cash’-waardestroom.
Voorbeelden zijn:
- Van het aanvragen van een offerte voor een hypotheek tot het sluiten van de hypotheek offerte.
- Van het afspreken van een onderhoudsbeurt voor je auto tot de betaling van de beurt.
- Van het aanvragen van een telefoon abonnement tot het afsluiten van het abonnement en betalen eerste termijn.
Je zou ze ook af kunnen korten tot de producten, zoals: hypotheek, auto-onderhoud en mobiele telefonie. Binnen deze waarde stromen kunnen weer subwaardestromen zitten. Zo kun je je voorstellen dat auto-onderhoud uiteen valt in vrachtwagenonderhoud en personenauto-onderhoud. En hypotheken in zakelijke en particuliere hypotheken.
Wat we doen in SAFe is het inrichten van de organisatie op die waardestromen en formeren van vaste teams van teams (release treinen) op die waardestromen.
De ‘IT life cycle’ value stream
Alle hierboven genoemde value streams zijn zgn. ‘Business operation’ value streams. We weten dat tegenwoordig de meeste business processen waarmee business producten worden verkocht, afgehandeld, geregistreerd, etc., worden gedreven door IT. ‘IT driven Business’ is de term.
De ‘IT lifecycle’ value stream is er slechts één. En die is voor alle organisaties hetzelfde, namelijk:
Van het inbrengen van een idee of wens voor verbetering of uitbreiding van het business proces tot en met de in-productie name van de feature(s) die de wens of het idee vertegenwoordigen.
Elimineren van wachttijden met ‘Value Stream mapping’
Value stream mapping is een instrument uit Lean waarmee wachttijden en andere ‘waste’ in een value stream worden berekend, gemeten, en gevisualiseerd. Deze techniek kun je op zowel een ‘Business operation’ value stream, als op een ‘IT life cycle’ value stream toepassen.
Doel van deze techniek is natuurlijk om de wachttijden of ‘waste’ te reduceren.
Onderscheid tussen ‘Business operation’ value stream en “IT life cycle’ value stream in SAFE 4.0
In SAFe 3.0 was het onderscheid tussen genoemde value streams niet duidelijk. Dat is nu wel het geval:
- De gewenste (her)structurering van de organisatie is op ‘Business operation’ value streams.
- Het optimaliseren met Lean principes als value stream mapping van de ‘IT life cycle’ value stream gebeurt binnen SAFe middels alle continue verbeterprocessen die op elke laag zijn ingebed.
Hiermee valt bijvoorbeeld het optimaliseren van de ‘Business operation’ value stream buiten scope van SAFe. SAFe beschrijft puur het referentiekader waarmee de inrichting van de ‘IT life cycle’ value stream ingevuld kan worden op een permanente manier in de lijn.
Optimaliseren van de processen van marketing, sales, helpdesks, finance, HR vallen hier dus buiten. Al kun je op die ondersteunende operationele processen natuurlijk ook weer alle agile / lean en Scrum principes en practices projecteren. De meeste Lean initiatieven vonden dan ook plaats op de ‘Business operation’ value streams. Al heb ik ook vele pogingen gezien om de ‘IT life cycle’ value stream met Lean practices te verbeteren, met zeer gematigd succes.
Is de inzet van een framework als SAFe nu een garantie dat organisaties zich goed gaan structureren en de IT life cycle gaan verbeteren? Zeker niet! Het blijft en enorme betrokkenheid en leiderschap van het management vergen. Dat was met Lean al zo, en blijft zo met deze grote agile initiatieven.
- Blog SAFe 4.0 deel 1: De 'Value stream' laag
- Blog SAFe 4.0 deel 2: Solution intent
- Blog SAFe 4.0 deel 3: meer flexibiliteit met het 'Spanning Palette'
- Blog SAFe 4.0 deel 4: Kanban op alle lagen
- Blog SAFe 4.0 deel 5: Beter onderscheid tussen operation value stream en IT life cycle value stream
- Blog SAFe 4.0 deel 6: De 'foundation layer'
- Blog SAFe 4.0 deel 7: Multi portfolio's
Ook interessant
Wil jij meer kennis over SAFe? Volg de opleiding Leading SAFe ®4.5 of bekijk hier al onze SAFe opleidingen.