Afgelopen week hebben we onze allereerste opleiding Data Science gehad. Deze op theorie gestoelde maar vooral praktisch toepasbare training (in hippe termen, een hands-on crash course) gaat de diepte in op grondig en effectief analyseren van data om er competitieve voordelen mee te behalen. 2 dagen lang hebben deelnemers als een spons de mogelijkheden van deze relatief nieuwe tak van sport opgezogen en hebben ze wat ze leerden meteen toegepast in opdrachten en beproevingen.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe hebben de deelnemers het ervaren? Vlak na de lunch hebben we een aantal deelnemers gevraagd naar hun ervaringen. “Hoe ervaar je de training na zo’n anderhalf à twee dagen? Je bent hier vast gekomen met een doel en verwachtingen. Heb je dat doel verwezenlijkt, ben je tot een inzicht gekomen en zie je hoe je nu verder kunt?” Dat was onze zelf in te vullen, open vraag. Vier cursisten aan het woord:
“Ik heb eigenlijk nu na anderhalve dag mijn doel in deze cursus al bereikt. Ik kwam hier om een antwoord te vinden op een uitdaging in mijn praktijk. Deze training heeft in korte tijd zoveel mogelijkheden en strategieën geboden dat ik eigenlijk alleen maar de voor mij relevante oplossing uit hoefde te kiezen.”
“De training is een uitgebreid overzicht van de mogelijkheden en technieken van data science. Het laat zien dat er legio mogelijkheden zijn om strategische analyse van data aan te pakken. Ik heb meer gekregen dan ik had verwacht of had gehoopt te leren.”
“Ik beschouw deze opleiding als een goed fundament om op voort te borduren in de dagelijkse praktijk. Uiteraard kun je in 2 dagen niet het complexe geheel van data science aanbieden, maar deze training helpt me een heel eind op weg.”
“De opleiding biedt een goede houvast om problemen aan te pakken. Het is zowel een opleiding als een training: je krijgt een opleiding in de theoretische mogelijkheden, en je kunt zo praktisch meedenken met deskundigen die je ondersteunen bij de toepassing ervan.”
We hebben een open vraag gesteld. Het is ons er namelijk niet zozeer om te doen of deelnemers de training en de docenten op dat moment goed, fijn of uitdagend vonden (hoewel we dat uiteraard ook belangrijk vinden), maar we zijn hier in de eerste plaats om de wensen van klanten te vervullen. We willen mensen helpen hun doelen te bereiken.